Debattforum Vindegg.no
Start a New Topic 
Author
Comment
View Entire Thread
Re: Årsmøte i Ustaoset Vel lørdag 7. august kl 16.00 - viktig å møte opp!

Hei alle!

Flott at det er engasjement rundt Ustaoset:).

Gråvær i dag, så synes det var passelig å moderere denne litt. For ordens skyld vil jeg bemerke at jeg har erklært meg inhabil i utformingen og behandlingen av Ustaosets vel sitt skriv fra i går og uttaler meg her som privatperson.
For de som ikke vet det vil jeg også informere om at jeg har utbyggingsinteresser i sentrum (BFR1 og BFR2).

Utbygging:
Ja, det er arealer i Ustaoset sentrum som er avsatt til tettere bebyggelse.
Men Ustaoset har fått være med på bygging av Bergens banen, vannkraftutbyggingen og det har blitt reist hotell i flere omganger.
I dag ligger det 4 store næring-/leilighetsbygg i sentrum og hyttebyen nord for jernbanen strekker seg over 4200 mål, med tilhørende infrastruktur.
Å da påstå at en utbygging av to tomter på 10 mål i Ustaoset sentrum er de største noensinne er vel å dra det noe langt.


Høringsinstans:
På generelt grunnlag skal en høringsinstans uttale seg om nettopp forslag til planer når de kommer på høring. Ustaoset vel har nok ingen avgjørende rolle, men har mulighet til å kunne uttale seg i saker som omhandler Ustaoset.

Fra hjemmesiden til vellet og påskesirkulærene kommer det frem at vellet har uttalt seg i - og arbeidet med regionale og kommunale planer, områdereguleringen til Ustaoset sentrum, samt de største detaljreguleringene. Så å si at vellet har vært fraværende er vel ikke helt redelig.

Om man har en konkret agenda er det sikkert andre virkemidler som kan benyttes, men det har ingenting med å være høringsinstans å gjøre.


Epostdeling:
Godt at vellet ikke deler ut medlemmenes epostadresser til enhver som spør.
Personlig setter jeg også pris på at eposten min ikke spammes ned med alle saker eller bestillingsverk som den enkelte måtte ha uavhengig av sak.


Medlemmer i vel, styre og valgkomite:
At enkeltpersoner har sterkt engasjement i enkeltsaker er vel og bra, men personlig håper jeg Ustaoset vel kan være noe større enn det.

Jeg kan ikke helt se hva engasjementet i en 15år gammel sak har med årsmøtet i vellet å gjøre. Men det hadde jo vært flott om man hadde engasjert seg litt i mellomtiden også, slik de de kritiserer har gjort.

Det er positivt at det er flere som ønsker å bidra i vellet og for Ustaoset. Så håper jeg at det engasjementet strekker seg lenger enn at naboen ønsker å bygge.
Jeg må ellers si meg enig med trådstarter at det er enkelte kontroversielle kandidater her. Men den kontroversen stammer fra helt andre saker enn engasjement mot utbygging.

Ustaosets venner er jo litt demagogisk i stilen, så skjønner at det er lett å bli revet med. Men jeg synes det viktig at vi husker på å diskutere sak og ikke personer og at man er saklig, redelig og gjerne med glimt i øyet.

Ellers ønsker jeg alle en god sommer, så ses vi i fjellet.

Vennlig hilsen Thøger.