Debattforum Vindegg.no
Start a New Topic 
Author
Comment
Hoggorm

Hei.
Hunden vår ble bitt av hoggorm på Ustaoset sist helg.
Selv har jeg aldri sett orm ved 1100m. Vi trodde ikke ormen gikk så høyt, men det gjør den. Og på grunnlag av feil kunnskap tok det lang tid før riktig behandling ble igangsatt.

Hunder kan få skikkelige skader dersom den ikke får riktig behandling innen rimelig tid. Veterinærer ser på det som akuttskade, og bør kontaktes snarest.
Bittet vises som en stor hevelse, gjerne i snute, eller på poter. Skadene kan bli pusteproblemer, eller indre giftskader(nyrer). Hunden må holdes i ro frem til den er hos veterinær.

Ser ut til at vår hund klarer seg.
Men det kan være greit for andre å være obs på at hoggorm finnes på Ustaoset. Og ormetabletter kan være lurt å ha i bakhånd.

Håper ingen andre blir bitt i sommer.

mvh
Sverre E

Re: Hoggorm

Takk for advarselen, Sverre!

Ormetabletter tas med til fjells i sommer.
Vår ny valp er rimelig nysgjerrig og ikke redd for noe, så her gjelder det å være påpasselig.

Har ferdes mye i Nordmarka i det siste, og sjelden har jeg sett så mage orm som i år. Så det er et skikkelig "ormeår" hvis det er noe som heter det.
Dog skremmende at de har kommet seg opp i 1100 meters høyde.

mvh
Joachim

Re: Hoggorm

Hoggormen finnes opp i 1200 meter her i området. Det er rikelig med hoggorm i området fra Kikut mot Ustetind, og på Budalen/Vedalen. Personlig går jeg med hunden i 20 cm bånd ved fot, så går det som regel bra.

Re: Hoggorm

Hei, ikke noe hyggelig når hunder blir bitt av orm, får håpe det går bra !
Jeg var også overrasket over å høre at huggormen har funnet tilhold oppe i fjellheimen.. Har fortsatt tilgode å se orm der oppe. Har hatt hytte på ustaoset i mange år og foreløpig unngått ormen. Hvor på Ustaoset ble hunden bitt ?

Re: Hoggorm

Jeg bodde på Haugastøl som barn, og der var det da velkjent at vi måtte passe oss for hoggormen, ett år var det så mange av dem at vi fikk "ferdselsforbud" enkelte steder, spes. "omformerfjellet". På skolen på Ustaoset fikk vi også beskjed om å se oss for når vi beveget oss i terrenget, så ormen har nok hatt tilhold i fjellheimen i lang tid :) God sommer!

Re: Hoggorm

Ang hund. Selvom man gir hunden Prednisolon (kortison) etter bittet vil jeg anbefale tur til veterinær, og behandling for sjokk (bla med væsketerapi) - mistet min hund for tre år siden etter bitt... God bedring til den 4 - bente :)

Re: Hoggorm

Hei igjen.
Det ser ut til å gå bra med vår firbente venn. (etter to dager med innleggelse og intravinøst, og diverse piller) Nå rusler den rundt hytta som om ingenting skulle ha skjedd, men går fremdeles på antibiotika.

@T.M. Hunden ble bitt i nærheten av Nystølen.

Familien har hatt hytte her i over 60 år, og jeg har aldri hørt om noen ormehistorier før..

Vi så ingen orm, men veterinæren var sikker i sin sak, og behandlingen virket.

God sommer!
mvh
Sverre E