Debattforum Vindegg.no
Start a New Topic 
Author
Comment
Angrep på bjørkeskogen (bjørkmåleren)

Hei!

Etter flere år i utlandet var jeg i fjor sommer tilbake på vår familiehytte i Rennedalen. Trist var derimot synet av bjørkeskogen som har fått harde angrep av bjørkmålere. I år går også ferien opp til fjells og jeg lurte på om noen vet hvordan situasjonen er i år. Har forstått det slik at skogen bare tåler noen år med angrep før den evt dør permanent. Er det reell fare for dette på Ustaoset? Er det noe man kan gjøre? Takknemlig for all informasjon om dette fenomenet.

Venlig hilsen,
Bjarte

Re: Angrep på bjørkeskogen (bjørkmåleren)

Se på lenken
http://skogskade.skogoglandskap.no/index.cfm?oa=diagnosis.view&men=31&dia=242

Her er en beskrivelse av bjørkemåleren + en oversikt over rapporterte angrep fra i fjor.

Re: Angrep på bjørkeskogen (bjørkmåleren)

Halloen.
Jeg har fått det slik forklart at dette skjer når det rett og slett blir for mye bjørk. Vi hogger ikke lenger bjørk til ved når den blir stor nok. Det er heller ikke beitedyr igjen som hjelper til med å holde vegetasjonen nede. Dette er naturens egen måte å "renovere" på. Så oppfordringen kan være --enhver hytteeier sin ryddesaks og ta ut ved til eget bruk. Kanskje flere kunne gå sammen om en "hogstdag"

Re: Angrep på bjørkeskogen (bjørkmåleren)

Her på Uggen har bjørkemålerne slått til ganske hardt, for 2.år på rad. Et ganske trist syn. Men det har grodd voldsomt til det siste tiår, så uttynning er på sin plass. Jeg herjer med motorsagen om dagen!
(sorry, nå blir det færre kjøp av ved hos dere, Inger-Brit...)

Re: Angrep på bjørkeskogen (bjørkmåleren)

Så flott at du går i gang og hogger ved selv. Det er det som må til for at denne bjørkemålaren blir borte. Det er mye om dette på radion akkurat nå. Det er på grunn av gjengroing at den slår til. Mindre salg av ved, byttes gjerne og med stor glede bort med et åpnere landskap. De store bjørkene hører ikke til her oppe. Ellers så må vi gå sammen om gjeiter.

Re: Angrep på bjørkeskogen (bjørkmåleren)

Se under Lnker - og videre til Nyheter og Hallingdølen. Bjørkemålaren åpner veien for mange flere insekter og derav mer mat til fugl. En kan ikke regne med at angrepene blir mindre.