Debattforum Vindegg.no
Start a New Topic 
Author
Comment
Leserinnlegg Hallingdølen

Som en av de eldste på Ustaoset må jeg nå klart og tydelilg si ifra-- Slik vil vi ikke ha det på Ustaoset.-
Her på Ustaoset har det alltid vært slik at hytte/ leilighets-eiere er blitt godt mottatt. Befolkningen har hatt JA holdning og gjort oppholdet så behagelig og godt som mulig.
I de siste 43 år har Oddvar og Stein med sine koner stått i første rekke,- alltid på plass en stor del av døgnet, 365 dager i året. NEI ordet har skjelden vært i deres munn.Og hvorfor 365 dager i året? Det har ikke vært slik mange tror og mener , - at det har vært 3- 6 uker i året som har vært hardkjør. Da har det ( og har) gått på omtrent natt og dag, men fordi de har bodd her, ha de alltid måttet være tilstede.
En eller annen kommer også utenom disse hardt belastede uker. Da hender det at man har glemt nøkkelen i byen, eller en må få nøkkel utlevert når en kommer opp --enten klokka er 17.00 ettermiddag eller 24. natt. Får man ikke opp døra, ja, da må de også trå til.
Men for å overleve her oppe, må man ha flere ben å stå på. Vi har vært driftige her , utnyttet tiden til det ytterste. Noen har bygd utleihytter, bygget opp parkeringsplasser, hatt planer om utbygging på sine eiendommer. --Men se da, nei, det vil ikke noen av de etablerte hytte/ leilighetseiere ha noe av. Da blir det protester/ klager i haugevis. Dette må de for enhver pris stoppe. Ustaoset skal ikke fornyes eller bebygges mer. Vi blir totalt overkjørt. Er dette takken. Jeg vet at nå har de fleste fastboende mistet lysten til å gjøre mer. Vi blir motløse. Stein gir opp og har flyttet til Geilo.
Da min bror Oddvar fikk denne beskjeden i forrige uke, kom han fortvilet og nedbrutt til meg og fortalte dette.
Det røyner på, fortsetter denne taktikken de såkalte "Ustaosets venner" , har drevet med de siste årene, klarer de å jage de fastboende ut fra Ustaoset.
Er dette virkelig meningen til disse såkalte " Ustaosets venner" ? Jeg bare spør--
Om det stormer og uværet brøler, står disse gutta og jentene på for få dem fram til hyttene på snøscooter med slede, selv om de ikke ser hånden for seg. Det har vært Oddvar, Reidun, Stein og Inger- Brit, og nå i 4. generasjon, Ole- Bjørn og Jan- Olav. De gjør alt for å gjøre de ferierende tilfreds.
-- får de noen takk for sin innsats?--
Jo, de er jo så fryktelig dyre, da. De forlanger betaling for sine tjenester.-- Uhørt.
Og ikke nok med det,noen tar betaling for parkeringsplasser også! De er jo så pengegriske, må vite, disse Ustaosinger.-- Men så er det født og oppvokst her i høgfjellet. Det er de blitt preget av.
Glemmes skal heller ikke Synnøve og Reidar Lislegaard, og Aud og Kåre Skaro. De drev henholdsvis Bua Ustaoset og Solheim Appartement. Anne Grethe og Hermann Krarup ( akkurat fylt 90 år)er fremdeles operative på Ustaoset Fjellstue og Motell.
Kåre Vindegg.