Debattforum Vindegg.no
Start a New Topic 
Author
Comment
Mobilt bredbånd på Ustaoset

ICE har plukket opp igjen restene etter Telenors NMT 450 nett og lansert det som et hurtig mobilt bredbånd. (se www.ice.no). Dette burde absulutt være et alternativ for de som ønsker internetttilgang sporadisk fra Ustaoset og ellers i Norden. Dessverre viser det seg at det ikke er dekning på Ustaoset sentrum. Nærmeste sender står i nærheten av Kikkut. De har ikke planer om å utvide til vårt område det første året, men om mange nok sender en mail til info@ice.no, kan det hende de revurderer.

Re: Mobilt bredbånd på Ustaoset

Jeg bruker mobil internettilkobling på Ustaoset, det fungerer utmerket og er slettes ikke dyrt.
Har en Telenor løsning der jeg betaler 250 kr. mnd og fri bruk etter kl.17 og i helgene (og det er jo da jeg primært er her oppe). Bruker jeg det på hverdager på dagtid blir det max kr. 50 pr dag uansett mengde data som blir sent.
Siden det er god mobildekning overalt på Ustaoset er hastigheten helt akseptabel. Kan anbefales.

Re: Mobilt bredbånd på Ustaoset

Jo, Telenor Mobil er også et alternativ. I tillegg til det abb. du nevner, finnes det også fast pris for fri bruk hele uken (Fint om man må jobbe litt i vinterferie etc.). Det koster 469 pr. mnd. og utrolig nok er Telenor så fleksible at man kan bestille den ene dagen og si opp neste dag og man betaler kun for den andelen av måneden man har kjøpt tjenesten. Problemet er at man på Ustaoset neppe får 3G-kvalitet på linjen og da faller hastighetene til EDGE. Litt avhengig av hva slags oppgave man ønsker å utføre på internett, kan det virke tregt. Om vi får ICE-dekning, vil man kunne oppnå nesten like høy ytelse som man er vant til med ADSL hjemme. Les evt. mer på www.ice.no.

Re: Mobilt bredbånd på Ustaoset

Har snakket med Ice (teknisk avd.) De sier at det er planlagt en sender på Ustaberget før vinteren. De tar imidlertid forbehold om været mht frakt av utstyr.
Når senderen er oppe vil dekningen på Ustaoset bli meget god. Den vil også dekke Haugastøl.
Når dette skjer kan man lese på hjemmesidene til Ice (som ikke alltid er oppdatert) Det vil også bli sendt ut pressemelding i lokalaviser. Dette er ihh til Ice, og de er interessert av at flest mulig får vite om dette.

Re: Mobilt bredbånd på Ustaoset

Har hytte i Rennedalen og har gode signaler fra ice.Er det prøvd med en uteantenne.

Re: Mobilt bredbånd på Ustaoset

På direkte spørsmål til Ice om dekning på Ustaoset fikk jeg følgende svar (17/10/07):

"Vi har mange kunder i området, så jeg vil tro at dekningen er
tilfredsstillende."

Ellers har hotellet trådløst internett og på forespørsel sa de at det var ok å bruke det hvis man stakk innom for å drikke kaffe e.l.

Re: Mobilt bredbånd på Ustaoset

Merkelig....

Jeg fikk følgende mail av Matthias Peter (adm dir i ICE) etter jeg leverte tilbake utstyret pga manglende dekning på Ustaoset:
"Jeg kan i tillegg opplyse om at basestasjon på Ustaberget er under planlegging og vil bli operativ ila noen måneder og vi vil gjerne hilse deg velkommen som kunde på et senere tidspunkt - nå med oppdatert teknologi med større ned- og opplastingshastigheter."

Re: Mobilt bredbånd på Ustaoset

Vi kjøpte ICE for to år sida, nettopp for å bruke det her på Ustaoset, men oppdaget raskt at ICE ikke har dekning her.

ICE sa stadig at de veldig snart skulle få dekning på Ustaoset. I vinter sa vi opp hele greia etter å ha ventet i over ett år. ICE virker heller ikke på flyplasser (For dem som også skal bruke trådløst i jobbsammenheng)

Jeg har kjøpt meg NetCom trådløst, det funker fint her oppe, og har dekning stort sett over hele landet.

Re: Mobilt bredbånd på Ustaoset

Inger-Brit skriver i dag:
"Eller arbeides det også med å få tråløst nettverk. To trivelige svenske gossar skal ha dette ferdig neste tirsdag. Klikk deg inn på www.ice og sjekk ut hvordan dette gjøres."
Det kunne være litt interessant å vite hva som egentlig foregår akkurat nå. Er de i ferd med å lage et lokalt trådløst nett på Ustaoset (som kunne gjøre dette tilgjengelig for de fleste med minimalt med ustyr), eller setter de opp en ny basestasjon på Usteberget innenfor sitt vanlige nett av basestasjoner? I så fall blir dette et "mobilt bredbånd" tilgjengelig for de som kjøper spesialmodem og abonnement fra ICE.

Noen som kjenner til dette?
RE

I november skrev ICE bl.a.:

"Jeg kan i tillegg opplyse om at basestasjon på Ustaberget er under planlegging og vil bli operativ ila noen måneder og vi vil gjerne hilse deg velkommen som kunde på et senere tidspunkt - nå med oppdatert teknologi med større ned- og opplastingshastigheter.

Med vennlig hilsen
Matthias Peter
Nordisk Mobiltelefon Norge AS, Ice"

Re: Mobilt bredbånd på Ustaoset

Bra med bredbaånd, men hur går det med tv-mottagningen när det blir digitala sändningar?

Nytt ang. internettilgang på Ustaoset

I korte trekk er dette et alternativ til de vanligste løsningene som går via mobiltelefon (Netcom og Telenor). Man inngår en avtale / kjøper et spesialadapter av ICE og oppnår derved en relativt rask oppkobling. De har også en løsning som kan kombineres slik at man lager et trådløst nett for flere maskiner på hytta.
ICE kan benyttes over stadig større områder i Norge, men er ikke minst gunstig om man også har behov for kommunikasjon ved reiser ellers i Norden der det vanlige mobilnettet er meget kostbart i bruk.

Absolutt verdt å forsøke - og så vidt jeg vet har man som privatperson angrefrist om man ikke synes dette fungerer tilfredstillende.

Les dagens tilbakemelding fra sjefen i ICE:


Hei og takk for epost !

Det er korrekt at vi i Ice installerer infrastruktur for Mobilt Bredbånd i Ustaoset !

Jeg vil gjerne presisere at "Turbo3G" ikke er et teknisk begrep forbeholdt UMTS/3G ... Turbo3G er mer et folkelig begrep som har blitt adoptert av bransjen som en beskrivelse av en videreutviklet 3G versjon for høyere datahastigheter. Ofte brukes også Super3G ...

Ice har i sitt nett implementert en videre-utviklet 3G standard basert på EV-DO (Evolution DataOptimized)- som tillater pt en nominell maksimalhastighet pr abonnent på 3.1 Mbit/s nedlasting og 1.8 Mbit/s opplasting. Dette er imidlertid teoretiske verdier.
Den hastigheten som kan forventes i praksis er 0.5 Mbit/s - 2 Mbit/s nedlasting og 200 kbit/s - 700 kBit/s opplasting.

Ofte blir Ice feilaktig beskrevet ved at det sies at vi har overtatt det gamle NMT450 nettet .... Det medfører ikke riktighet.
vi har fått frekvenstillatelsen å benytte frekvensene som tidligere ble benyttet av NMT450 nettet. Ved at disse frekvensene er vesentlig lavere enn UMTS/3G utbyggingen som Netcom og Telenor foretar - oppnår Ice "Trubo3G" tjenesten en vesentlig større geografisk dekning. Forenklet vil man vel kunne si at Ice sitt bygger et Turbo3G nett som vil ha dekningen som det tidligere NMT450 nettet hadde.
Vi har nå dekning i 89 av Norges 97 byer ... 35 av de mest kjente og mindre kjente vintersportsteder ..
Hele kysten dekkes stort sett ... Samt tilsvarende dekning i Sverige og Norge. Med et Norsk Ice abonnement kan du surfe så mye du vil også i Sverige og Danmark uten at det tilkommer ekstra kostnader.

Dersom vær og andre forhold er med oss nå bør Ustoaoset være på lufta ila veldig kort tid - planen var ila denne uken her.

På www.ice.no er det dekningskart ... Dekningskartet gjengir imidlertid pt ikke oppnådd ny dekning i Ustaoset.. Dekningskart vil bli oppdatert så fort som mulig etter at basestasjonen er i drift.


Med vennlig hilsen
Matthias Peter, Ice
Adm dir

Re: Mobilt bredbånd på Ustaoset

Da ser det ut som ICE fungerer. Tidligere i uken har jeg ikke fått det til å virke men idag (22/2) får jeg ca 700 kbit (målt hastighet) både opp og ned til hytten som ligger ved Solheim.

Jeg er litt usikker på hvor langt signalet går. Da jeg kjørte opp fra Geilo i går ga det seg omtrent ved Jons Kro, dette er signal fra Kikut.

Re: Mobilt bredbånd på Ustaoset

Fikk kjempebra hastighet med Netcom i uke 10 ! De har et fritidsabonnement til 99,- pr. mnd og så koster usb-modemet 498,- tror jeg.

Re: Mobilt bredbånd på Ustaoset

Jeg har hytte på Haugastøl og har installert ICE modem/trådløs router med utendørs antenne. På dekningskartet ligger jeg i en slags blindsone (bak Karistølshøgda i forhold til Ustaberget). Jeg får nedlastingshastighet på rundt 600 - 700 kbit/s. Ikke akkurat superhastighet for å laste ned filmer, men helt greitt for vanlig bruk av nettet. Jeg ville tro at med beliggenhet nærmere senderen (jeg er 10 km unna) og bedre geografisk plassering forøvrig ville man kunne få vesentlig bedre hastighet.