Debattforum Vindegg.no
Start a New Topic 
Author
Comment
Hytteeiere

Finn Greve Isdahl.

Takk for hyggelig mail.
Vedrørende omtalte reguleringsplan,bebyggelsesplan,og rammesøknader,kan jeg ikke ta noen stilling til siden jeg ikke har hatt mulighet til det.
Det jeg på generelt grunnlagvil si noe om er følgende.

Hytte og leilighetsinnehaverne. Har fulgt med på hjemmesidene,debattsidene til Stein og Inger-Britt Vindegg,og har hørt om mange merkelige utsagn forøvrig Dette av skolerte,og høyt respekterte mennesker
som kommer med usakeligheter og personanngrep.Det er ingen som kommer med gode konstruktive løsninger.Kun negative sure oppgulp.Hvordan kan disse mennesker da påstå att Dere er for at Ustaoset
sentrum kan bebygges og forskjønnes?

1.Dere har kjøpt tomt ett-til ti-tyve mål,og bygget hytter.Er det da rett og riktig att dere skal ta full råderett over annen manns grunn? Tenk Isdahl om så hadde skjedd når De bygde nye hytter etter brannen,om alle naboer og gjennboere gikk til full protest mot Dem.Hyggelig?
2.I hele Hol Kommune gjentar denne protestbølgen seg. Kikut,Uthusslåtta,Havsdalen,Vestlia,Ustaoset,Sudendalen,ja over allt av etablerte hytte og leilighetsinnehavere.De har fått sitt.Da er det ikke i deres interesse att nye eiere skal få innpass.Er det rett og riktig? Jeg kaller det for det det er EGOISME.
3.Alle byggesøknader i Hol Kommune behandles etter lover og regler.
4.Vi.som er fastboende i Hol Kommune begynner og bli utilpass med feriegjesters bakstreverske tankegang.Jeg mener Dere er gjester i Hol Kommune,og De fleste av Dere har en gjestetid på ca.3-4 uker
i året.Når jeg besøkker en annen Kommune er jeg gjest og oppfører meg derefter.Jeg bestemmer ikke over deres planer og utbygginger.
5.De skal få ett helt ferskt eksempel her fra Ustaoset. De kjenner personen jeg her nevner,han er ofte i kontakt med Dem,driver med transport,hyttetilsyn, og diverse arbeidsoppgaver.Og De kjenner til hans hus og beliggenhet.Tidlig i sommer søkte han om byggetillatelse for å sette på en etg. på sitt hus,for å få til ett hus som kunne bli akseptabelt for fire personer.To naboer gikk nesten amok,protesterte og laget skikkelig uhygge.De mistet utsikt og det var ikke grenser for sjikane det forvoldte dem som feriegjester.Det disse naboer oppnådde var utsettelse av byggeprosjektet samt att bygget får ett ekstra prispåslag grunnet forsinkelsen. Sånt skaper HYGGELIGE NABOFORHOLD: IKKE SANT?
6.Trafikk og parkeringsbehov på Ustaoset.Jul og nyttårshelg er belegget ca.35% i hytter og leiligheter.Rikelig med P. plasser. I skoleferieukene er belegget ca. 50%.Rikelig med P.plasser,men ulempen er att fastboende vil ha betalt for opparbeidelse og brøiting av snø på P.plassene,det er vistnok uhørt for mange.I byen er det gratis har vi hørt.Påskeuken og skarverennet er nesten fullbelakt da har Ustaoset nesten ingen ledige P.plasser.Trafikken gjennom Ustaoset sentrum med biler og busser er jo bagateller mot det dere har i deres byområder.Men det er jo ett yrende liv i sentrum ca.10 -12 timer skarverennsdagen.Ellers kan nevnes att besøkstid fredag-søndag er belegget fra ca.2-10%.Det er just ingen stor belastning hverken på natur eller hytteveier i omtrent vel 50 uker i året.
7 Vedlakt leserinnlegg Hallingdølen.Vedr.Uthusslåtta.Det forteller mye om hvordan det er å være utbygger og grunneier i Hol Kommune,og hvordan hytteeiere oppfører seg.Det er betenkelig.
8.Litt historie om Usaoset,s spede begynnelse.Det var mine Besteforeldre Ole M og Kari Vindegg som var de første bosettere her på Ustaoset.Året var 1905.De fikk fire barn.Olav,Svein,Ingeborg,Rangvald.
Olav den eldste var født 1903.Det var nok både slit forsakelse dette paret la forholdene til rette for dagens Ustaoset.I 1918.døde bestefar Ole M.Min Far Olav måtte da som 15.åring ta på seg mannens rolle og tre inn som fameliens overhode,han ble tidlig voksen.Bestemor Kari hadde Karivollen+noen små jordlapper rundt andre steder som var slåttemark og med det kunne ha 3-4 kuer i fjøset.I tillegg hadde de fått seg opp ett forhodsvis stort hus etter datidens krav.Og her kunne Bestemor leie ut noen rom til turister,det ble nok noen kroner å spe på med til sultne små barnekropper.Min Far Olav tok på seg transport til etterhvert flere og flere hytteeiere. Han var en sterk liten plugg og kroppen var transportmaskin.Etter somtiden gikk ble ski og skikjelke hans gode hjelpemiddel,hest og slede kom senere.Ja han opplevde til og med Snøskuteren det var den beste innvesteringen han hoen sinne hadde gjort.Han uttalte følgende.Tenk om vi kunne hatt ett slikt kjøretøy fra begynnelsen,da hadde vi blitt spart for dette forferdelige slit for hest og mann.
Han døde totalt utslitt 63 år gammel.
9 .Opplysning. Jeg er ikke grunneier,men har rett nok arvet 1,8 mål etter min far og bestemor Kari.Og denne vesle tomtebiten ligger på nettopp dette omstridde Karivollen hvor dere hytteeiere opptrer som dere er eiere der også.Kort og godt .DERE ER UTROLIGE.

Vennlig hilsen
Kåre Vindegg.