Debattforum Vindegg.no
Start a New Topic 
Author
Comment
Snescooterkjøring til fornøyelse

Ref regjeringens beslutning om prøveperiode for snescooterkjøring til fornøyelse.
Har Hol kommune søkt om å være med på dette forslaget?
I så fall, vet noen om hvor det planlegges å tillate løyper?
Jeg har vært feriegjest på Ustaoset i 65 år, og håper fortsatt å slippe å oppleve at det suser bråkende flokker med snescootere rundt meg på Eimeheia eller innover Hardangervidden.
Nyttekjøring for transport eller redningstjeneste har full støtte, men jeg håper det blir med det.
Jeg håper derfor at Ustaosets Vel og andre friluftselskere vil organisere protester og påvirke at området rundt Ustaoset ikke blir belastet med snescooter løyper

Re: Snescooterkjøring til fornøyelse

Helt enig med Usterud. Vi vil ikke ha spetakkel med scootere - hverken i hyttebyen eller i løypene. Selvfølgelig er vi glad for nyttekjøringen og den gode service vi får i den forbindelse.
Det er merkelig at regjeringen nå har tillatt kommunene å "prøve" dette i 4 år. Det er jo lett å forstå at mange flere da vil kjøpe scooter. Sikkert også hytteeiere. Da har vi spetakkelet gående. Og ingen skal få innbilt meg at dette vil begrenses til godkjente scooter-løyper. Det kommer til å fare rundt hele døgnet og overalt. Hvis noen tror at politi eller oppsyn kan ta grep om dette, må de være særdeles naive og uten sans for realiteter.
Hytteeiere med scooter vil også bety mindre forretning for de fastboende.

USTAOSET VEL MÅ TA DETTE SNAREST MED HOL KOMMUNE

Re: Snescooterkjøring til fornøyelse

Ustaosets Vel er allerede på ballen og har snakket med ordfører i Hol Kommune om saken.Ordfører indikerer sterkt at her må mye avklares før et slikt vedtak kan igangsettes i Hol Kommune. Vellet vil følge utviklingen tett, idet det er vel ingen som ønsker seg fri skuterferdsel på Ustaoset?

Atle Gundersen

Re: Snescooterkjøring til fornøyelse

Instämmer till fullo i vad Odd skriver i sitt inlägg. Eftersom jag är svensk har jag även åkt skidor mycket i Sverige och en av de största skillnaderna är just snöskoteråkandet. Istället för att åka skidor på fjället åker man skoter på i olika slags leder vilket för mig känns väldigt märkligt utifrån hur det är på Ustaoset. Känslan av den stillhet som finns på fjellet och inte höra ett ljud är oslagbar och förhoppningsvis kan den bestå.( En stor anledning till att jag tillbringat 4-8 veckor per år på Ustaoset sedan jag var 2 år gammal,nu 40 år)
I Sverige får man istället uppleva avgaser sönderkörda skidspår oljud fyllekörning mm
Utöver det Odd har nämnt borde det väl även vara relevant att nämna nationalparkernas betydelse i förhållande till nöjeskörning på skoter.

Re: Snescooterkjøring til fornøyelse

Det stemmer at Hol kommune er en av kommunene som skal innføre prøveordning for snøscootertraseer. Det er så vidt jeg vet pr. i dag ikke vært noen søknader om dette i Hol kommune.

Uansett vil det nok aldri bli noe tema om scootertraseer i Ustaoset/ Haugastøl og omegn. Det er flere grunner til dette:

Prøveordningen vil være regulert av plan og Bygningsloven.
Da vi er på snaufjellet med nærhet til Hallingskarvet og Hardangervidda nasjonalpark vil dette alene sette en stopper for dette. (Røde kors har utfordringer med å få lov til å arrangere øvelser her)
Du må nok også lete lenge etter grunneiere som i det hele tatt vurderer dette her oppe.

Så sannsynligheten for at vi kommer til å oppleve snøscooterferdsel over Eimeheia i uoverskuelig fremtid er langt under null :)