Debattforum Vindegg.no
Start a New Topic 
Author
Comment
Løse fuglehunder- igjen

Sesongen har startet- løse fuglehunder farter rundt på Ustaoset igjen! Til stor irritasjon for dem som er redd hunder og dem som har hundene sine i bånd/ under kontroll ved eier.

Kanskje fuglehundeierene kan ønske seg bånd til bikkja til jul?

Re: Løse fuglehunder- igjen

Nå er det altså ikke båndtvang i perioden 1.nov -31 mar.

Dere som er redd for hunder og bare vil gå rundt i moonbots og sippe cappucino på apartmentsene kan jo prøve geilo istedet

Re: Løse fuglehunder- igjen

Ta en titt i hundeloven hvor det blant annet står:

I tiden 1. november til 31. mars kan hund løpe løs dersom den blir forsvarlig fulgt. Hunden skal imidlertid alltid ”være under kontroll”.

Her står det også:
I tiden 21. august til 31. mars er det tillatt med hund til lovlig jakt og lovlig trening (lovlig jakt/trening krever tillatelse fra berørt grunneier).

Og enda mere fra kommunal forskrift:
I henhold til kommunal forskrift om hundehold plikter hundeeier å fjerne hundemøkk bl.a. i tettbygd strøk, langs offentlig vei, tilrettelagt friluftsområde og i skiløype.

NOE Å TENKE PÅ FOR OSS HUNDEEIERE SOM OGSÅ MÅ TA HENSYN TIL DE SOM HAR VALGT OG IKKE SKAFFE SEG HUND.

Re: Løse fuglehunder- igjen

Så det du mener er at vi som er redd hunder ikke skal kunne ferdes fritt ute, men heller gå i månestøvler på Geilo.....

Anbefaller at du leser Fuglehundeiers svar :

I tiden 1. november til 31. mars kan hund løpe løs dersom den blir forsvarlig fulgt. Hunden skal imidlertid alltid ”være under kontroll”.

Har du kontroll kan nok både du,jeg og hundene nyte samme opplevelser som fjellet gir oss :)

Re: Løse fuglehunder- igjen

Vedkommende som skriver "Dere som er redd for hunder og bare vil gå rundt i moonbots og sippe cappucino på apartmentsene kan jo prøve geilo istedet" er en god representant for de som ikke burde være hundeeiere. Utallige ganger på mine joggeturer i skog om mark (jeg jogger i joggesko, ikke moonbots) har jeg truffet på løse, bjeffende og hoppende hunder - og et par hundre meter bak, hundeeieren som kommer med den intelligente kommentaren "den er så snill, så". Både hundeeieren, hunden og joggeren skal kunne ferdes trygt ute, men det påhvilker faktisk hundeeieren et ansvar for å holde hunden under kontroll. Det har dessverre ikke alle hundeeiere forstått. Dermed ødelegger de for det store flertall av hundeeiere som faktisk tar hensyn.

Re: Løse fuglehunder- igjen

Er det andre folk i løypen har jeg hunden i bånd. Lar den løpe fritt men under kontroll når jeg er kommet et stykke utenfor løypen.

Det er sant at det er problemer med folk som lar bikkjen løpe løs, primært for de av oss som har vår hund i bånd, men folk bør være forberedt på å møte hunder på høyfjellet.

Hadde det vært opp til hol kommune hadde det vel vært båndtvang hele året

Re: Løse fuglehunder- igjen

Ser ikke noe problem i at hunder løper fritt, med den forutsetning om at hundeeier har kontroll selvfølgelig! At noen ikke burde hatt hund i det hele tatt er no så, idioter finner man overalt. Jeg ber bare om at hundeeiere har kontroll på dyrene sine, så slipper jeg kanskje å plukke søppel på vidda i år. Stemmer det, når jeg var på vei ned fra hytta med søppel fjor vinter kommer det er fuglehund hoppende på meg bakfra og biter hull i posen, noe som resulterte i søppelplukking på vidda!

Re: Løse fuglehunder- igjen

Det har nå startet å komme helt usakelige innlegg i denne debatten. Disse blir umiddelbart slettet. Første sletting fant sted i dag. La oss slippe flere, ellers kan resultatet bli at man må logge seg inn med navn og passord for å kunne skrive på debattforumet. Et annet alternativ kan bli å sperre for IP adressen til den som kommer med slike innlegg. Da vil vedkommende miste adgangen til debattforumet.

Re: Løse fuglehunder- igjen

Problemet er veldig mange hunde eiere på Ustaoset(og andre steder) viser en ganske liten innsikt i hundehold. Løse hunder som løper rundt uten en eier med noen form for kontroll. Hvis ikke denne holdningen endrer seg vil det bli båndtvang for alle hele året. Dette jobbes det med allerede!

Så oppfordringen til hunde eiere på Ustaoset: Lær hunden din hundeskikk.(dvs bruk tid på hunden din, du får den hunden du fortjener)Lær det selv hundeskikk(hold hunden under kontroll, det er ikke alle som synes hunden din er søt og snill. Ta opp møkken etter den i løyper og i hyttebyen).

Oppfordring 2 hundeeiere slutt å være så arrogante. Lytt til de som ikke er så glade for å møte våre 4 bente familiemedlemmer over alt. Med noen justeringer vil dette bli hyggelig og bra.


Lars
Kanskje Ustaoset kan fremstå som et sted hvor både hunder, hundelskere og de som ikke er så glade i hunder kan nyte fjellet sammen i fordraglighet

Re: Løse fuglehunder- igjen

Ja det var mycket hundskit i de nyprepparerade spåren under v.9-10 i år

Re: Løse fuglehunder- igjen

Løse hunder er en like integrert del av Ustaoset som middelaldrende damer i skinn-nikkers!