Debattforum Vindegg.no
Start a New Topic 
Author
Comment
Ugle - spenningen stiger !

Uglen / uglene som har vært observert rundt om på Ustaoset de siste ukene er ganske lyse i fargen, noe som kan gi pekepinn mot både snøugle og jordugle.

Snøugle og jordugle er begge dagaktive, i motsetning til f.eks kattugle som er aktiv (kun) om natten.
Det gir også en pekepinn mot at observasjonene er av en eller begge disse fuglene.

Snøuglen er en svært sjelden gjest, mens jordugle er mer vanlig. Så om det er snøugle i vårt område ville det vært en gledelig overraskelse.

Snøuglen har et vingespenn på ca 150 cm, mens jorduglen bare er ca 100 i vingespennet. På avstand kan det være vanskelig å vurdere størrelsen.

Snøuglen fremtrer som veldig hvit. Den holder seg ofte på eller nær sneflekkene nå som sommeren er i anmarsj.
Jorduglen er mer flammet i kroppsfarge, undersiden av vingene er lysere, med sorte/mørke vingespisser, og en sort flekk forkanten av hver vinge.

Når jorduglen sitter holder den kroppen ganske flatt / horisontalt, i motsetning til andre ugler som sitter markert oppreist.

Jorduglen kan stå stille i luften (rytle) når den speider etter et bytte på bakken.

Så folkens, det er bare å ta med gode øyne og kikkerten ut i terrenget, og gi en tilbakemelding om hva dere observerer.

Sommerhilsen
Geo Wilson

Re: Ugle - spenningen stiger !

Har nå googlet det jeg kommer over av bilder av de to ugleartene, og er fremdeles rimelig sikker på at det var en snøugle som holdt til på Ustaeggen i helgen. Den var karakteristisk hvit på oversiden kun med tydelige spotter i grått/ gråbrunt. Først nå så jeg at denne tydeligvis er en sjelden gjest. Håper den får være i fred!

Re: Ugle - spenningen stiger !

HEi -- Ja, - den fine ugla ser jeg stort sett hver dag ,-- på morgen og kveld. Den svevde utenfor huset her akkurat nå. Jeg vil tro at det ikke er noen som vil gjøre denne vakre fuglen noe. Neste gang jeg ser den , kommer kikkerten fram.

Re: Ugle - spenningen stiger !

Kjempeflott om det er en snøugle, det er ganske mange år siden jeg så en slik sist. Det var også på Ustaoset.
Jeg skal oppover neste uke, og tar de sterkeste øynene på meg når jeg er på tur. Så får vi se, bokstavelig talt.