Return to Website

Kraftwerk Foorumi

Kraftwerk foorumilla voit keskustella konemusiikista ja Kraftwerkista. Tervetuloa!

Kraftwerk Foorumi
Start a New Topic 
Author
Comment
Kraftwerk ja kopiosuojaukset?

Niin viimeaikoina on ollut paljon puhetta uudesta tekijänoikeuslaista, meitä Kraftwerk-faneja tämä koskettaa sillätavalla, että ainakin uudet Kraftwerk-levyt ovat kopiosuojattuja. Nyt kun siis tulevaisuudessa kopiosuojausta ei saa kiertää ja jos haluaa kuunnella Kraftwerkin levyä mp3-soittimessa, jää vaihtoehdoksi (jos ei siis halua rikkoa lakia) ladata kappaleet verkkokaupasta. Otan nyt nopeasti esimerkiksi Hesarin verkkokaupan: http://musiikkilataamo.hs.fi/ Sieltä löytyy esim Kraftwerkin uusin Minimum Maximum-albumi hinta on koko albumilta 26.18egee. Kaupasta kyseisen albumin voi ostaa hintaan 21-25egee... Mielestäni nyt joku mättää?

Itse pidän siitä, että on todellakin jotain käsinkosketeltavaa, eli levy, mutta toisaalta kuuntelen paljon musiikkia tietokoneelta mp3-muodossa tai kannettavalta mp3-soittimelta (yleensä muutan ostamani levyt mp3-muotoon lähes välittömästi oston jälkeen), ihan vain siksi että se on huomattavasti näppärämpää, kuin vaihdella CD:tä koko ajan. Nyt siis jos haluan levyn sekä fyysisenä (alkuperäisenä näyttävästi levy-hyllyyn) että kuunnella sitä myös mp3-soittimessa ja PC:llä joudun yhtäkkiä maksamaan 50egeä levystä? Mielestäni tämä _ei_ ole kohtuullista. Tähän itseasiassa ollaan menossa. Ette vaan arvaa kuinkapaljon v*tuttaa tuollainen lakiehdotus! Omia kommentteja saa laittaa.

Samoilla linjoilla ollaan

En itsekään ymmärrä, miksi rehellisesti ostetusta tuotteesta ei saa tehdä OMAAN käyttöön kopiota, esim. juuri MP3 soittimeen.

Ymmärrän että musiikkia ei saa jaella, mutta että jos ostan CD:n, sitä ei saa siirtää MP3 rätkyttimeen?!?!

Eipä voi muuta kuin todeta että kannattaa äänestää entisiä missejä, aitajuoksijoita, trubaduureja yms. hallinnon ammattilaisia eduskuntaan, niin tällaista jälkeä syntyy. Eduskunnassa eletään ilmeisesti edelleen kelanauhuriaikaa ja sihteeri tulostaa sähköpostit luettaviksi???

Itse olin "pakotettu" ostamaan Minimum Maximumin, vaikka siinä oli kopiosuojaukset. Muuten kehotan kaikkia jättämään kopiosuojatut ylihintaiset levyt kaupan tiskeille. Kopiosuojauksethan eivät tunnu riittävän, monet ns. suojaukset alkavat asentelemaan kaikenlaista moskaa koneelle jos sellaisen tulet vahingossa tunkeneeksi työasemaasi. Onko moinen oikeutettua sitten, asiahan ei minulle kuulu, kysyn vaan.....

Ottakaahan muutkin kantaa.

Re: Kraftwerk ja kopiosuojaukset?

"Jaloilla äänestäminen" eli kopiosuojatun levyn ostamatta jättäminen on hyvä vaihtoehto, jos samaa plattaa saa myös suojaamattomana. Kraftwerkin viime vuosien tuotantoa olen nähnyt vain kopiosuojattuna. Jos kerää artistin levyjä ja vain kopiosuojattuja on kaupan, pakko ostaa sellainen. Levy täytyy olla, pelkkä MP3 ei ole mitään kun Kraftwerkistä on kyse.

Vinyyleissä ei taida toistaiseksi olla kopiosuojaa..

Ei hymyilytä. Ei ainakaan noin paljon.

Eka viestin otsikossa oleva hymiö oli puhdas vahinko. Tekniikka on ihmeellistä.