Debattforum Vindegg.no
Start a New Topic 
Author
Comment
Bergensbanens forkortelse

Hei Inger-Brit

Jeg har ikke forstått hvorfor det har vært så stille rundt dette temaet. Nå er jeg spesielt glad for at du som politiker tar tak i det.

Høyre har latt utrede spørsmålet om øyhastighetsbaner og kommet med et vidløftig og urealistisk forslag. I dette inngår høyhastighetsbane til Bergen over Kongsberg/Numedal. En slik bane vil ikke betjene de viktige tettstedene i Hallingdal med tilliggende turistområder inkl Hemsedal. Til og med Valdres vil ha nytte av en forkortet og oppgradert Bergensbane.

Nå håper jeg du kan sette fokus på realistiske planer. Benytt erfaringer fra andre land som har høyhastighetsbaner. De er bygget i etapper, slik at toget kjører første del av en strekning på helt ny trase (på tysk betegnet Neubaustrecke og på fransk LGV ligne grand vitesse) og fortsetter videre på
eksisterende spor. Ringeriksbanen, som jeg forøvrig mener bør betegnes Bergensbanens forkortelse, parsell Ringerike, er første ledd i en slik utbygging.

Jeg legger ved et innlegg til Hallingdølen som redaktøren sier han vil ta inn.

Jeg håper 2009 jubileumsåret, blir starten for en ny giv for Norges viktigste jernbane. Ellers må jeg si at din hjemmeside er utrolig flott.
Helt utrolig at du kan få skrevet så mye nyttig og hyggelig hver dag.


Vennlig hilsen

Cato Rehn



Granliveien 32

1406 Ski

mobil 97 48 15 25



PS Jeg har hytte ved Steinvika og er tidligere eier av rallarbrakken Øiestøl

Re: Bergensbanens forkortelse innlegg til Hallingdølen

BERGENSBANENS FORKORTELSE

Hvorfor Ringeriksbane
Ringeriksbanen er vedtatt bygget, men lenger har man ikke kommet. Planen ble stoppet av banemotstandere ved Sundvollen og Norderhov. (Dette viser hvor vanskelig det er å få gjennomført store samferdselsprosjekter). Som følge av motstanden ble det utredet flere alternativ, og Åsaalternativet er ferdig utredet og vil kunne igangsettes om kort tid.

Det er gledelig at ordfører i Gol, Olaug Grønseth Granli, nå mobiliserer for banen. I dag har toget tapt konkurransen med privatbiler, og er i skarp konkurranse med busstrafikk til Hallingdal. Mellom Oslo og Bergen er fly helt dominerende. Hvorfor er ikke Bergensere og Hordalendinger med på aksjoner for å gjennomføre Bergensbanens forkortelse til også å gjelde den østlige delen?

Det utredes høyfartsbaner for tiden, og merkelig nok er ikke Hønefoss/Hallingdal med i disse ideene. Det er lite sannsynlig at det blir annet enn luftige ideer. Skulle de likevel bli aktuelle, er det riktig at de bygges ut i etapper. Da er parsellen Sandvika-Hønefoss det eneste logiske første ledd.

Passasjergrunnlag
Det er selvsagt vesentlig for prosjektet at økonomien er best mulig. Mange synes å tro at reisetiden må ned i tre timer for at toget skal være konkurransedyktig i forhold til fly. Erfaringer fra utlandet viser at det ikke er tilfelle. Her presenteres noen erfaringer fra Frankrike:

I anledning 25 års-jubileet for TGV (train grand vitesse = tog med høy hastighet) er det i bladet ”Rail Passion” no 105 juli 2006, en artikkel ”Economi et prospective de la grand vitesse” (Økonomi og marked ved høy-hastighet). Her er det gjengitt noen erfaringstall for trafikkutvikling for tog i forhold til fly.

TGV-togene fremføres i 300 km/h på høyhastighetsstrekningen og fortsetter videre på ordinære baner slik at publikum slipper å bytte tog. På de ordinære baner er hastigheten moderat, men enkelte steder kjøres 220 km/h. 1/3 av kjørte km foregår på ordinære baner.

Det har vist seg at det er reisetiden som er avgjørende ved valg av reisealternativ.

På strekninger med reisetid 1t 30 min til 2t 30min er TGV enerådende (flytrafikken har opphørt – f. eks. Paris – Bruxelles)

Ved reisetid 2t 30 min til 4 t, er TGV dominerende, men i skarp konkurranse med flytrafikk

Ved reisetid 4t til 6 t, har TGV en markedsandel på 30 % (gjelder strekninger Paris – Nice, Paris – Toulouse og Paris - Perpignan). TGV er ikke særlig attraktivt for kunder som legger stor vekt på tidsforbruk.

Ved reisetid over 6 t er fly dominerende.

For reisetid under 1t 30 min er konkurransen med bil sterk, men TGV har en sterk markedsposisjon på Paris – Lille og Paris – Le Mans.

Betydning av parsell Ringerike
Gjennomføring av parsell Ringerike vil ved utnyttelse av dagens togsett bringe reisetiden under 5 t, og gi jernbanen en markedsandel på over 30% sannsynligvis 40% Bergen - Oslo. Samtidig får man en meget god forbindelse til alle stasjoner som toget betjener i dag. Prosjektet vil legge grunnlag for videre utbygging av høyhastighetsparseller. På strekningen Nesbyen Hol ligger forholdene godt til rette for dette.

Betydningen for flyplassinvesteringer
Avinor har varslet behov for rullebane tre på Gardermoen, med antydet kostnad 20 milliarder. Det er også varslet behov for rullebane to på Flesland.

En reduksjon av flytrafikken Oslo – Bergen på 40 % vil alene være tilstrekkelig til å gjøre disse investeringer unødvendig.

Aksjon Bergensbanens forkortelse
I år er det 100 års-jubileum for banen. Ordførerne i alle kommuner som banen passerer gjennom er selvfølgelig oppfordret til å engasjere seg. Nå håper jeg de som har kontakter, særlig i Bergen, får med seg disse slik at saken løftes opp på nasjonalt plan og kommer med i Nasjonal transportplan.

Ski 11. februar 2009.
Cato Rehn siv.ing.