Debattforum Vindegg.no
Start a New Topic 
Author
Comment
HVORFOR PELLETSKAMINENE PASSER TIL FULLGOD OG BILLIG HYTTEOPPVARMING

HVORFOR PELLETSKAMINER ER LETTE Å BETJENE FOR KARI OG OLA.
Pr. i dag har undertegnede påbegynt sin 5. pellettskamin-sesong i Gudbrandsdalen og den 3.her på hytta (88kv.)på Ustaoset øst, Kulthaug. Således erverver man seg over tid erfaring med bruken og leveransene av pellets som et organisk renslig og behagelig fyringsprodukt. Kommer man først over kneika i anskaffelsen av en pelletsovn (18 - 54000 kr), kan jeg si jeg anser at å bruke pelletskaminer skjer ,halvautomatisk`: dvs. om kaminens pelletskammer først er fylt, kan man døgnkjøre den helautomatisk fra en veggtermostat - eller altså alternativt manuelt. Pelletsoppvarming er lagt an slik at den følger familen og hyttas organisk - naturlige døgnrytmer. Dvs.til enhver tid den temperatur beboerne ønsker seg - f.eks. i kalde dager optimalt dag/kveld - og/eller - moderat
om natta. I fjor fortalte jeg på dette nettstedet om hvordan man i uthusseksjonen/det gamle vedskjulet lett bygger en pelletssilo - et produkt som snart i børjan av 2008 vil bli lett tilgjengelig i Kleivi litt nedenfor Geilo. For å lette bestillingen av pellets, kontakter du Geilo Biobrensel (tel 40005269/90601806)for råd og anskaffelse. I 2008 vil du neste sommer med egen eller lånt/leid tilhenger kunne hente din egen hyttepellets ned i Kleivi Industripark ved Hallingdal Pelletsfabrikk - enten i løs vekt eller i storsekk a ca. 650kg/en til 1,5 kubikk. (Selv har jeg laget en såpass stor pelletsbinge/silo at den tar 2,5 kubikk; men det er fordi jeg har to-2-pelletsovner på hytta)I løpet av en liten time , tar familien med bøtter i hånden en rask liten dugnad, og vips er alt i hus for vinteren. Oversikten pr idag når det gjelder tilhengerutleie, går ut på at en kan kontakte Statoil eller andre på Geilo. Etterhver vil vel de fastboende her på Oset som Stein Vindegg etc. komme etter med muligheten for utleie av tilhengere, fordi det vil for alle parter bli lønnsomt. Hører du dette, Stein - nå får du penger å tjene, og det har du vel ikke noe i mot, du?

FORSLAG TIL EN KORTFATTET PÅFYLLSMANUAL;
DAG - UKESBRUKEN AV PELLETSKAMINEN
Du kan kjøpe tysk eller østerrisk pelletsovn som er de mest pålitelige (skygg unna de søreuropeiske)- fordi de kommer ut med de beste og sikreste termostatene. Når du en eller to ganger i uka skal fylle opp pelletskammeret øverst bak på kaminen din, (fra ca. 15 -50 kg alt etter modellstørrelsen på kaminen du kjøper inn)går du ut og henter inn noen få bøtter pellets og tømmer i kaminlagret; dette varer til fra 2,5 døgn og opp til 5-6 dager for de største
kaminene. Etter et par tre dager vil det småsote litt på kaminglasset foran, og etter fire-femdager er det på tide å ta fram ashpotten og støvsugeren og enkelt tømme brennkamret for finaske. Ashpotten får du levert med kaminen, og den bruker du for ikke å få ført asken rett inn i støvsugerens el-motor.( Sett støvsugerslangens endespiss ned i et elastisk gummiforet hull i topplokket på askebøtta og all asken suges inn i en indre støvpose i ashpotten) Du rengjør glassruta best ved å ha en rull papirhåndkler for hånden: 1. tørker i første operasjon sotet av glassvinduet - og - 2. spruter litt Jif + noe vann, tørker av igjen, og pusser til du synes ruta er uten sot og blank og fin. Ikke glem å stenge kamindøra svært godt igjen!! Noe mer trenger du ikke gjøre den uka! En gang i året i sommerhalvåret skal en pelletskamin helrenses inni av en dertil egnet installatør, og ikke en som meg som har femti tommeltotter når det gjelder å åpne kaminens ,,indre gemakker", rengjøre viftebaldene og noko attåt. prisen bør knapt overstige 75o kr synes jeg av erfaring.

ISOLASJONSKRAVENE TIL ILDSTEDET RUNDT PELLETSKAMINEN
er fra (feier-)myndighetenes side ennå ikke blitt særlig strikse. For min del har jeg satt kamminene mine på metallplateunderlag og passet til over 25 centimeters frontabstand til nærmeste treverk. Da har jeg den gamle brannmuren innenfor. Men disse kravene kan bli striksere når myndighetene blir mer kjent med biooopvarming enn de er idag.

GUNSTIGERE OG REINER AVBRENNING I PIPESYSTEMET
Varmen som utvikles i det 10 centimeters røkrøret fra en pelletskamin, er relavtivt liten, og kan ikke tilnær. sammenliknes med det gamle ovnsrøret fra vedovnen. Sammenlikner du avbrenningen gjennom pipekanalen med en parafinkamin - ødelegger den siste kanalen i en helt annen og slettere grad en hva en reintbrennende pelletskamin gjør. Spør bare feieren - han vet det! Du vil altså være med på å skaffe deg en reinere pipe, trenger sjeldnere å feie og sparer atsmosfæren for CO 2. - OBS! Kjør en gang i blant pelletskaminen opp i maks styrke en kortere tid på dagen, så aktiviserer du og renser ut komponenter i brennsystemet og kaminen vil følge instruksene ennå bedre! Sett så over på vanlig watt- styrke; f.eks.en økostandard som fabrikkene ofte anbefaler på 3000 w.

FRAMTIDA ER HER -PELLETSOPPVARMING UTEN CO2
Vi som jobber med biovarme, søker å øve trykk på myndighetene på ulike nivåer, fordi det gjelder for Kari og Ola å oppnå økonomisk støtte til kjøp av forholdvis dyre pelletsovner. - Når myndighetene enn så lenge har lagt seg på 4 - 5000kr i støtte, mener vi dette er for lavt i og med en pelletskamin kan koste over 30oookr. Så, vi vil tro det er mulig under klimaløftet nå i umiddelbar framtid å få myndighetene med på å øke støtta til f.eks. kr. 10ooo eller mer.

HVORFOR BIOVARME OG IKKE EL-VARME PÅ HYTTA DI?
HVA ER DE AUTOMATISERTE PELLETSOVNENES FORTRINN FOR DEM SOM IKKE VIL HA DET KALDT I HYTTA OM MORGENEN?
Du og familien skal sjølsagt ikke fratas gleden av å fyre opp om morran i en dobbeltbrennende vedovn - fortsett gjerne med et! Men hvis det er snakk om ytterligere komfort på linje med elektrisk husoppvarming og det å komme fram til en oppvarmet hytte, er termostatstyrt pelletskaminoppvarming hittil uovertruffent og erstatter fullt ut konvensjonell el-oppvarming. Så kan du/dere altså enkelt teknisk komme til en varm hytte pr. sms-overføring/internett ,dersom dere bare husket forreig gang å fylle pelletskameret på kaminen! Husk en gang i blant etter reingjøringa av brennkammeret å gni ut litt ovsnsverte på smijernsflatene - fordi du da som følge av kondens inne i hytta unngår rust i pelletskaminen.
Jeg har alt nevnt parafinkaminen. Hverken en ny eller gammel parafinovn er reintbrennende. (ikke la dere narre av reklamen) Såkalt nye, reintbrennede parafinkaminer som forstøver parafinen til gass, blir ikke CO 2-fri, så langt der i fra. Så det blir å bare reklamere for en usannhet. Økologisk blir dette bare selvbedrag, og ikke reinere luft.-- Ellers:
Så lenge du har helt unødvendige panelovner rundt på hvert soverom, i gangen etc.- sålenge kabelen på toalettet/badet/gangen står på - er du med på å tappe samkjøringsnettet helt unødig for strøm. Det gjelder ennå mer i ganske skummel grad de gamle eller nye elektriske olje-kaminene, som bruker masse strøm,gir slett varme og er svært uøkonomiske!-
En pelletsovns varmekapasitet (fra økobrennende standard på 3000 watt pr.døgn til opp mot over 8000) derimot er så kraftig at du trenger bare å sette opp dørene til soverommene noe før sengetid. -
En frykter da at etter kloakkeringen på f.eks. Ustaoset, vil strømforbrukket i fritidsboligene her som andre steder fyke i været, fordi folk synes de må sette på gulvkabelen. - Det kan du være med på å forhindre og snarere positivt bli med på å økonomisere ved å gå i gang med å tenke litt annerledes og bedre. Fra 2008: Lykke til!

Ustaoset 15. oktober 2007 Jo Jacobsen

Re: HVORFOR PELLETSKAMINENE PASSER TIL FULLGOD OG BILLIG HYTTEOPPVARMING

Ad transport av pellets.
Pellets ovner og kjøring. Akkurat transporten tror jeg nok er bedre at skjer med de store lastebilene. Da kan det kjøres pellets til mange og man sparer transportutgifter. En henger er såpass dyr, en mann til å kjøre koster såpass mye og bil koster også å drifte, -- Her må det større transportører til. --