Debattforum Vindegg.no
Start a New Topic 
Author
Comment
Hvem vil kjøpe noe i fjellandsbyen? Markedsundersøkelser???

Hei alle.
Jeg har vært på Ustaoset siden 1963 i egen hytte, men allikevel har jeg nylig fått vite om dette og har problemer med å forstå potensialet fordi:

Hotellet går konkurs flere ganger i ti-året. Forsøk på salg av leiligheter i forbindelse med hotellet var vel heller ikke veldig vellyket?

Hvem er målgruppen? Hvem vil kjøpe en leilighet til ca en halv million på Ustaoset? Javisst er det fint her, men...?

Jeg kan ikke se at det er mange nok som vil ha dette når man ikke får hotellet til å gå.
Hadde jeg skullet kjøpe noe på fjellet i dag ville jeg heller valgt Hemsedal, Geilo, Lillehammer, Trysil , Oppdal, ja det er en del steder som har mye mer å tilby enn bare å gå på ski.
Men hvis det var kun det jeg var opptatt av ville jeg heller kjøpt en hytte.
Hvilke markedsundersøkelser er grunnlaget for dette prosjektet?

Et tenkt scenario noen år etter konkursen, som kom midt under byggeperioden:
Ferre fastboende iom at de tapte penger på prosjektet og mistet gård og grunn. Noen enorme halvferdige bygninger som sakte men sikkert blir blåst i stykker og gjør området rundt hotellet om mulig enda styggere enn det er i dag.
Forhåpentligvis vrøvler jeg (legger ord i munnen på Jørgen den brave), men CV'en til noen av utbyggerne forsikrer meg ikke.

Re: Hvem vil kjøpe noe i fjellandsbyen? Markedsundersøkelser???

Glemte å si at det er veldig positivt at dette forumet eksisterer.
Jeg vil rette en stor takk til familien Vindegg for at de har denne flotte hjemmesiden som jeg er nærmest avhengig av.

Fjellandsbyen, dyrere enn man tror?

Jeg skal ikke være bare negativ, men jeg tror du er veldig forsiktig i dine overslag over hva leilighetene vil koste.

Riktignok forteller prospektet om borettslagsleiligheter på 47kv.m med innskudd ca kr 500', men reell kostnad blir nok nærmere kr 1,5 mill. (Markedsprisen på ikke helt ulike leiligheter i Hallingskarvet app. antar jeg nærmer seg 2 mill.) Utover innskuddet må man altså regne med en tung husleie. Jeg antar man vil markedsføre dette ved å stipulere leieinntekter som dekker (deler av?) husleien, men om utleiemarkedet uteblir, kan dette bli en kostbar fornøyelse og ansvaret vil ligge på leietaker. Det skal bare et aldri så lite børskrakk til, så kan dette blir dårlig butikk for de som håper på en "rimelig" inngangbillett til et krypinn på fjellet...

Du har selvfølgelig helt rett i at noe av det verste som kan skje er en byggestart uten at prosjektet er garantert ferdigstilling og jeg håper kommunen er sitt ansvar bevisst. Det må ikke gis rivings- og byggetillatelse før tilstrekkelige garantier for 100% ferdigstilling er på plass - evt at kommunen selv garanterer ferdigstilling.

Se forøvrig mitt innlegg under: Utbygging - så galt kan det gå.

Re: Hvem vil kjøpe noe i fjellandsbyen? Markedsundersøkelser???

Legger man sammen fellesgjeld og innskudd, da kommer man til en kvadratmeterpris som ligger et godt stykke under Geilo, selv om den er stiv.

Jeg vurderer selv en slik leilighet, vet at leieinntekter bør man ta forbehold om. For min, og mange andres del er dette en mulighet til å få en tilknyttning til Ustaoset uten å måtte betale 3,5 mill. for en hytte. Dessuten er det jo sutaløst mht. vedlikehold etc.

Så får vi håpe at dystre spådomer blir gjort til skamme mht realisering og miljø.

Spennende uansett

Jeg takker for svarene!

Jeg er bare spent på om det hele vil gå økonomisk og at det ikke på noen måte blir en ruin.

Det er klart at Ustaoset må komme videre, men hvorfor skal det bygges så høyt og så svært at det vil gå ut over naboer? Hvorfor satse så voldsomt?

Støtter meg til alle innleggene som håper på god saksbehandling i kommunen. Men er redd alle lokale bindingene gjør det vanskelig.